התקנת רשת יונים

יונים המתנחלות באדן החלון או במרפסת השירות מהוות מפגע בריאותי ובמקרי קיצון יכולות לגרום לבעיות עיצביות. ישנן כ-60 מחלות המועברות בין יונה לאדם ולכן יש להרחיקן. התקנת רשת יונים נחשבת לשיטה היעילה ביותר להתמודד עם הבעיה. התקנת רשתות יונים במשותף עם השכנים עשויה להוזיל את המחיר. מאמר זה יתייחס לכל הנקודות החשובות.

בזמן שיונת השלום מתמהמהת ועדיין לא הגיעה לביקור, קרובי המשפחה שלה, היותר עממיים, מבקרים במרפסות ובמסתורי הכביסה של עמך ישראל מדי יום. אך במקום להביא איתם את הבשורה הם מביאים צואה, לכלוך ומחלות היכולות לסכן את בני הבית ולפגוע בשקט הנפשי.

יש מגוון פתרונות יצירתיים להרחקת יונים, כולל תליית דחלילים של עורב או עופות טרף אחרים, אך פתרון זה נחשב לזמני ומצליח להרחיק את היונים לתקופה של שבועות בודדים. לכן נתמקד בהתקנת רשת יונים, מחסום פיזי שמונע מיונים להגיע ליעדם.

מה הבעיה עם יונים?

סביר להניח שזה קרה לרובכם, כאשר הלכתם ברחוב ולפתע הרגשתם טפטוף קל. "הגשם הגיע", חשבתם לעצמכם אבל אז נזכרתם שהקיץ בקושי התחיל ואין סימן לעננים בשמיים. מתברר שזאת היתה יונה שהחליטה ללכת לשירותים בדיוק שצעדתם מתחתיה.

חוויה לא נעימה ואף מביכה. מי שמאמין באמונות טפלות מנצל את המצב ומביע משאלה כלשהי, שלעולם לא תתגשם. אחרים מנסים לברר אם לישלוש יונה שנוחת על הפדחת הוא שווה ערך, מבחינה סטטיסטית, לזכייה בלוטו.

אך מעבר למבוכה, לשלשת יונים היא עניין רציני במיוחד שהיא מתפשטת בדירת מגורים, טרם התקנת רשת יונים. היא יכולה לשאת מגוון מחלות כתוצאה מטפילים שונים ומשונים הנמצאים בה. מומחים להרחקת יונים טוענים שישנן כ-60 מחלות ישירות בין היונה לאדם. הן יכולות להיות מקור לאלרגיות, פטריות או מחלות בקטריאליות שונות.

בנוסף, יונה עלולה לשאת פשפשים וכינים. חשיפה לחיידקים המזיקים של יונים עלולה לגרום לפריחה בגוף, לחום גבוה וצמרמורות. בעלי מחלות רקע עלולים לפתח בעיות עיצביות, זיהומים ודלקות.

 

לא רק מחלות

ישנן סיבות נוספות להתקנת רשת יונים מעבר לסכנות הבריאותיות. יונה או קן יונים, שבחרו דווקא באדן החלון של משפחת ישראלי לצורך מנוחה או החליטו להקים שם מקום מגורים הם מפגע אסתטי שקשה לנקותו. כמו כן הלשלשת יכולה להאיץ ולעודד תהליך של שִׁיתּוּךְ (קורוזיה) שבמקרים רבים מובילה להיווצרות חלודה.

הסכנה היא מהיווצרות חלודה במקומות נסתרים מהעין, שהגישה אליהם בעייתית וכתוצאה מכך הנזק הפוטנציאלי לא מאותר עד שהשיתוך גורם לנזק בלתי הפיך במעקה הבטיחות של חלונות או מרפסות. היתרון בהתקנת רשת יונים הוא במניעת הגישה, מלכתחילה, פעולה שתמנע את יצירת המפגע.

 

השאלה האסתטית

רבים מבעלי ובעלות דירות או בתים פרטיים מקפידים כי למתחם המגורים שלהם יהיה ערך אסתטי כלשהו גם אם הוא מובן רק להם. לכן הם יגיבו ברתיעה ראשונית להצעות שונות להרחיק יונים. הדחליל, גם אם בעלי הבית ימצאו כזה שמתאים להם, הוא פתרון זמני בלבד.

תרסיסים אומנם לא יוצרים מפגע אסתטי אך הם דביקים ועלולים לגרום להיווצרות מהירה של לכלוך. דוקרנים עושים את העבודה אך הם בולטים למראה ועלולים לעורר התנגדויות בקרב מי שרגיש למפגעים אסתטיים. התקנת רשת יונים היא אופציה מועדפת מבחינה בטיחותית ואסתטית לאור העובדה שישנן רשתות שקופות או שקופות למחצה.

 

סוגי רשתות

מעבר ליעילותם, אחד היתרונות הבולטים של רשתות יונים הוא המגוון הרחב יחסית שמאפשר בחירה בין אלטרנטיבות השונות:

  1. רשתות חשמליות לא קטלניות הגורמות לשוק חשמלי בזרם נמוך שמבריח את היונה מהמקום ו"מחנך" אותה לא לשוב. החיסרון של רשתות חשמליות הוא בכך שקשה לתחזק אותן לאורך זמן והן עלולות להתקצר לאחר פרק זמן מסוים, במיוחד כאשר הן חשופות לאוויר הפתוח.
  2. רשתות רגילות מהוות פתרון יעיל מאוד גם בגלל שהן עומדות במבחן הזמן. ברוב המקרים מדובר ב"התקן ושכח" למעט תחזוקה מינימלית.
  3. רשתות יונים עשויות מפלסטיק. הן זולות יחסית וניתן למצוא אותן בטמבוריות. אך חשיפה ארוכה לשמש תגרום להתבלות המוצר. מרחיקי יונים נמנעים לרוב מלהשתמש בהן אך הן נחשבות אופציה נוחה להתקנה עצמית.
  4. רשתות יונים מפוליאתילן נחשבו בעבר למאוד פופולאריות בקרב מרחיקי יונים אך עם השנים הן החלו לעורר דאגה בגלל שהן גם הדליקות ביותר ולכן קרנן ירד.
  5. רשת מניילון שקוף, דומה בצורתה לרשת דייג, מתאימה יותר למרפסות בגלל שהיא נסתרת ברובה מהעין. רשתות ניילון מונופיל נחשבות למועדפות על אנשי מקצוע.
  6. רשת יונים עשוי מתכת מגולוונת (מתכת מצופה לצורך מניעת שיתוך) נחשבת לחזקה והכי עמידה מפני אש. היא מתאימה לשטחים מצומצמים יותר כמו מרפסות שירות. יש לה מספר חסרונות. לא ניתן להסתיר אותה והיא עלולה לפגוע באסתטיקה, היא כבדה יחסית ולאחר מספר שנים תופיע חלודה.
  7. הבדל נוסף בין הרשתות הוא גודל החורים. במקרים רבים רשת יונים יכולה גם להרחיק ציפורים אחרות. לכן יש רשתות עם גודל חורים שונה. רשתות יונים עם חורים בגודל 4X4 ו-5X5 נחשבות לשימושיות ביותר.

 

התקנה עצמית או עם איש מקצוע?

בין רשתות היונים השונות, רשת מפלסטיק נחשבת לנפוצה ביותר בחנויות והקלה ביותר להתקנה עצמית. לאור העובדה כי עיקר עלות התקנת רשת יונים היא עלות העבודה של מרחיק היונים לכן יש רבים שיעדיפו לנסות ולהתקין את רשת היונים באופן עצמוני. אך מי שמעוניין בעבודה מקצועית, במיוחד כשמדובר בכמות גדולה של רשת יונים מומלץ, לכל הפחות, להתייעץ עם איש מקצוע ועדיף לתת לו לבצע את המלאכה.

לאור העובדה שרשתות יונים מותקנות במסתורי כביסה, מרפסות שירות, מרפסות וחלונות, ישנה סוגיה בטיחותית שחובה לקחת בחשבון. אם אדם מתגורר בקומת קרקע או שיש לו גישה נוחה לכל המקומות בהן אמורה להיות מותקנת רשת יונים, רמת הסיכון נמוכה. אך מה לגבי אלה המתגוררים בקומות גבוהות או שהגישה אינה טובה? במצבים אלה ישנה סכנה בטיחותית גבוהה ולכן העדיפות לאיש מקצוע.

זאת גם הסיבה שעדיף כי למרחיקי יונים העובדים בקומות גבוהות יהיה רישיון סנפלינג מקצועי וכי הוא מגיע עם איש מקצוע שיסייע לו. במצב שכזה חשוב לוודא כי למרחיק היונים יש ביטוח המכסה אותו במקרה של תאונה או תקלה.

למרות העליות הכרוכות בהעסקת מרחיק יונים, יש לזכור כי במקרים רבים מה שזול עולה בסופו של דבר ביוקר. וכי הכסף שהיה אמור להיחסך על מרחיק יונים ישולם, בסופו של דבר, למרחיק יונים שיתבקש לטפל גם בנזק שנגרם.

 

כמה זה עולה לנו?

תמחור עלות התקנת רשת יונים מורכב ממספר גורמים:

  1. כמות הרשת הנדרשת
  2. סוג הרשת: פלסטיק היא הזולה ביותר, מתכת מגולוונת היקרה ביותר
  3. גובה הקומה יכול להשפיע על כמות העובדים בפרויקט
  4. רמת הנגישות: אם ישנן בעיות יתכן שיידרש לעשות שימוש במנוף או במת   הרמה
  5. השימוש בציוד סנפלינג
  6. כמות הלקוחות: אם ההתקנה היא עבור לקוח אחד הפרויקט יהיה יקר יותר מהתקנה משותפת של בניין שלם. להתקנה משותפת יש היגיון לאור העובדה כי היונים יכולות לנדוד מחלון לחלון.

אם אתם מתקשים להחליט לגבי הטיפול הנכון עבורכם, מומלץ להתקשר ללוכדי יונים שיציגו לפניכם מגוון פתרונות לבעיה.

54 מחשבות על “התקנת רשת יונים”

כתיבת תגובה