איך מרחיקים יונים

ישנן מגוון דרכים להרחיק יונים, אך רק מבריחי יונים בעלי ניסיון מוכח ידעו להציע את הפתרון המתאים ביותר לבעיה. כמובן שניתן למנוע את הבעיה מראש כאשר מבחינים בקן יונים. אם מדובר בקן חדש שאין בו ביצים – אפשר להרחיק את הקן. מאמר זה יסביר בפירוט מהם האמצעים המקובלים כיום להרחקת יונים.

היונה העירונית

במשך השנים פותחו מספר שיטות להרחיק יונים, מומחיות זו השתכללה לאור התרבותם בסביבות עירוניות בעולם כולו. בעוד שבטבע יונים שייכות לשרשרת המזון בה הם גם ניצודות הרי שליונה האורבנית ניצבות פחות סכנות, יש שפע מקורות אוכל ושתיה ואין סוף אתרים פוטנציאלים לקינון.

יונה אוכלת בממוצע כ-50 גרם ביום. היא צמחונית וניזונה בעיקר מגרעינים וזרעים כך היא מתרבה יותר ויותר. אם צריך היונה תעוף למרחקים כדי להשיג אוכל ולא תשכח לחזור לקן שהקימה. בניגוד לעורבים שעדיין מתעקשים לקנן על עצים, היונה נחשבת לפחות בררנית ואין לה בעיה להקים משפחה על אדן החלון, בגג, במסתורי הכביסה, במרפסת או מרפסת השרות של משפחת ישראל ישראלי.

היונה העירונית

 

סכנה ציבורית

למרות שהמיית היונים לא נשמעת מאיימת והדימוי התרבותי והתנ"כי שלה הוא של ציפור הסמלת את השלום, האינטימיות שהיא כופה על בני אדם כאשר היא בוחרת לקנן בקרבתם הופכת אותה לסיכון בריאותי ומטרד אסתטי עבור רבים. צואת יונים אינה נעימה כשהיא נוחתת על הראש במהלך צעידה בעיר, היא מביכה כפליים כשזה מתרחש בחברת אנשים אחרים, היא מעצבת עוד יותר כאשר היא נמרחת על הרכב כמו יצירה אקספרסיוניסטית.

אבל היונה, עם או בלי השלום, היא נשאית של מחלות קרציות, כינים, פטריות וחיידקים. היא עלולה להעביר לאדם כ-60 מחלות ואנשים בעלי מחלות רקע ומערכת חיסון משובשת עלולים לסבלות גם מתופעות מסכנות חיים כמו מחלות עצביות שונות ומשונות.

 

המקצוענים

אם בסרט "מכסחי השדים" השאלה הייתה "כאשר יש דבר מוזר בשכונה, את מי אתה מזעיק, את מכסחי השדים", הרי שבמציאות הישראלית דיירי בנין או בית פרטי הנאצלים להתמודד עם המטרד של יונים המקננות בשטח מגוריהם, שואלים "איך מרחיקים יונים?".

התשובה היא מרחיקי יונים. הם אלה שיציגו את הפתרון הטוב והמהימן ביותר. עם הזמן הם הופכים ליותר מבוקשים, בשל התרחבות התופעה. מבריח יונים מנוסה יציג לפני לקוחותיו מספר אופציות, בהתאם למצב לאחר שבחן את השטח. למרות הנטייה לחפש את הפתרון הזול ביותר, הוא בדרך כלל לא יעיל או זמני בלבד.

המקצוענים

 

כרטיס אדום והרחקה

עוד לפני שפונים לכל האמצעים להרחקת יונים, אמצעי מומלץ אחד הוא פשוט להרחיק את קן היונים. עדיף לעשות את זה לפני בקיעת הביצים שכן לאחר מכן התהליך הופך למורכב יותר והיונים ישאפו תמיד לחזור לקן.

כמו כן, מבחינה בריאותית אם נתייחס לקן וליונים כמפגע בריאותי הרי שהרחקתם תביא להיעלמותם של הטפילים שהביאו עימם. כל עוד מדובר בקן ללא ביצים, הרחקתו אינה נחשבת למורכבת. אם יש ביצים, לפני או אחרי בקיעתם, כדי לכל הפחות, להתייעץ עם איש מקצוע

 

הדחליל

הפתרון הפשוט והזול ביותר בה בצורה של דחליל של עורב, ינשוף וטורפים אחרים שמפחידים את היונה וגורמים לה לברוח מהמקום. אך ככל שחולף הזמן התברר כי היונים מבינות שהדחליל אינו מהווה סכנה וחוזרות לזירת הפשע. חסרון נוסף היא העובדה שהדחליל הוא מפגע אסתטי. רכישת דחליל והצבתו אינם נחשבים לפעולה מורכבת והיא ניתנת לעשייה על ידי הדיירים עצמם.

הדחליל

 

דוקרני נירוסטה

הם עוד פתרון יצירתי לשאלה איך מרחיקים יונים. דוקרני נירוסטה מונעים מרוב היונים להתייצב בנוחות באדן חלון או כל מקום מסתור אחר. פתרון זה זול יחסית  ואינו מצריך קידוח בקיר אלא שימוש בדבק. הצבת הדוקרנים עלולה לסכן ילדים אם הם מוצבים מקום עם גישה אליהם, אך באדן חלון הוא פיתרון פשוט ומהיר. ישנם גם דוקרנים מפלסטיק אך מבריחי יונים לא מרבים להשתמש בהם לאור הבלאי הנצבר וכתוצאה מחשיפה לאיתני הטבע

 

רשתות להרחקת יונים

רשת נגד יונים נחשבת לפתרון יעיל, אך אינה מתאימה למשטחים גדולים. ישנן רשתות מפוליטילן, הנחשבות לחזקות ועמידות אך לא נחשבת לאסתטיות. ישנן רשתות שקופות מניילון שיתרונן הוא מכך שהן אינן מהוות מפגע אסתטי. הן נחשבות עמידות פחות למפגעי הטבע אך יעילותן סבירה ואף יותר. רשתות מברזל מגולוון נחשבות לחזקות ויעילות אך בגלל משקלן, הגבוה יחסית, הן מתאימות פחות למשטחים מאוד גדולים

רשתות להרחקת יונים

 

קפיץ מקפיץ

הוא סליל נירוסטה המתאים לשימוש במעקה של בית פרטי ובגג רעפים. גמישותו של הסליל גורמת ליונה להרגיש כי אין לה מקום יציב. יתרון נוסף של קפיץ מקפיץ הוא הבטיחותי. אין הוא דוקרני ואם ילד יניח את ידו עליו הוא לא יפצע.

 

רעשים אולטראסוניים

מפיק צלילים שאינם משפיעים על בני אדם, אך כן על יונים וגורמים להם להתעופף למקום אחר. המכשיר מופעל באמצעות סוללות ולכן קיים החשש כי המכשיר יפסיק לפעול בלי שנדע.

 

מערכת מחשמלת

מעבירה זרם חשמלי בעוצמה נמוכה שלא יגרום למותה של היונה אך כן יגרום לה לברוח מהמקום. פתרון זה מתאים יותר למקומות קטנים יחסית. כמו כן מערכת שכזאת נחשבת ליקרה יחסית ומצריכה תחזוקה. יש פתרונות יעילים וזולים בהרבה.

מערכת מחשמלת

 

חומר דביק בספריי

גורם ליונה להרגיש לא בנוח, באזור בו נעשה שימוש בדבק. אך הדבק אינו נוח לטיפול ביד חשופה, קשה להסירו לאחר השימוש בו, הוא גורם ללכלוך להדבק אליו וחשיפה לשמש גורמת להיווצרות כתמים

 

תשומת לב וניקיון

יונים יגיעו לקנן במרפסת ממגוון סיבות: חוסר סדר שמאפשר להקים את הקן באזורים מוסתרים יחסית. צמחייה רבה שמפתה את היונה לקנן בה מתוך מחשבה שהיא בטבע ויהיה לה שפע של מזון. מרפסת ריקה בה לא נעשה שימוש היא מקום מזמין עבור יונים בגלל השקט.

באותה מידע גם מסתורי כביסה נחשבים למקום שקט, רוב הזמן,  כמו גם מרפסת השירות. הפתרון לבעיה זאת היא להפגין נוכחות ולנקות מדי פעם. פתרונות אלה אינם מצריכים סיוע מיוחד.

תשומת לב וניקיון

 

איך בכל זאת מוזילים את המחיר?

כל האמצעים להרחקת יונים שהזכרנו עלולים להצטבר לחשבון משמעותי, אך עלות זאת מתגמדת בהשוואה לשימוש בסנפלינג או לצורך להשתמש בבמות הרמה או מנופים אם יש בעיה של גישה.

לכן דרך מצוינת להוזלת המחירים היא באמצעות שת"פ עם דיירים אחרים או עם כל הבניין. פתרון זה ימנע גם דילוג היונים מדירה לדירה, במקרה שמצליחים להרחיק את היונים מאחת הדירות. פתרון הוליסטי ירחיק את היונים לאזורים מרוחקים, כך שחזרתם אל  המקום תהיה בעלת סיכוי נמוך ביותר.

 

מבחן הסבירות

כאשר צצה בעיה של יונים שובבות יש להימנע מקבלת החלטות שרירותיות המתבססות על משהו ששמעתם עליו בחצי אוזן. רבים מהצעדים שצריך לנקוט הם מובנים מאליהם. כמו הרחקת הילדים מהמקום או יצירת קשר עם מומחים שבזכות הניסיון שלהם מסוגלים לפתור את הבעיה במהירות ובלי נזקים לסביבה או לרכוש.

תופעת היונים האורבניות צפויה ללוות אותנו עוד שנים עד שתימצא הדרך לפתור אותה. עד אז נהיה מוקפים במרחיקי יונים שיטפלו בבעיה ביעילות

גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים
גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים

שמי גילאור, הבעלים של צוות ג'י הרחקת יונים.
התחלתי לפני כ-15 שנים בתור חברה להרחקת יונים ושמתי לעצמי מטרה שמאה אחוז מהלקוחות שלי יצאו מרוצים מכיוון שהייתה בעיית תדמית קשה לענף בזמנו.
בנוסף לשירותי הרחקת יונים, בחברת ''צוות ג'י'' מבצעים שירותי הדברה מקצועית כנגד מזיקים: תיקנים, נמלים, פשפש המיטה, הדברת מזיקי רכוש וחרקי מזון ולכידת מכרסמים. בחברה משתמשים בחומרי הדברה אשר אינם מזיקים לסביבה ומאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה.

שתפו עם חברים:
למעבר לחלק מסוים בעמוד זה