חומר להרחקת יונים

מטרד היונים ההולך וגובר הוליד מגוון פתרונות, חלקם יעילים יותר אחרים יעילים פחות. שימוש בחומר להרחקת יונים אינו מומלץ על ידי רוב מבריחי היונים אך עדיין אפשר לנסות אותו בשילוב עם כלים אחרים. במאמר זה נתמקד ביתרונות ובחסרונות של חומרים להרחקת יונים ואף נציע אלטרנטיבות.

יונת המחלות

הסביבה האורבנית הפכה לגן עדן עבור ציפורים בכלל ויונים בפרט. המבנים הרבים, פחי האשפה והעצים מספקים ליונים מחסה, מזון, ואזורי קינון בשפע. בנוסף לכך, האיומים הטבעיים על היונה בטבע פחות רלבנטיים מבחינתה בסביבה האנושית. היונה העירונית אומנם אינה ניצבת בצמרת שרשרת המזון אך מעמדה במרחב זה משופר ומאפשר למינה להתרבות במהירות יחסית.

התרבות היונים וציפורים אחרות היא מטרד הולך וגובר עבור האוכלוסייה האנושית ולכן רבים עושים שימוש בחומר להרחקת יונים. היונה אומנם אינה תוקפנית אך היא עלולה לסכן את בריאותנו.

לאור העובדה שהיא נשאית של מחלות, טפילים, פטריות וכינים שבתנאים מסוימים עלולים לגרום לתחלואה בקרב בני אדם. ישנן עשרות מחלות שהיונה יכולה להעביר לבני האדם ולסכן את חייהם של ילדים קטנים וחולים עם מחלות רקע שהמערכת החיסונית שלהם פגיעה במיוחד.

יונת המחלות

 

פתרונות מסחריים

עם השנים פותחו מגוון רחב של פתרונות לטיפול ביונים סוררות. לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות. מרחיק יונים מנוסה ידע לבחור את הפתרון המתאים ביותר לסיטואציה על סמך ניסיונו והיכרותו עם התנהגות היונים. לצד פתרונות שיישומן אפשרי רק באמצעות מרחיקי יונים, בגלל מורכבותם, ישנם גם פתרונות נגישים יותר לציבור הרחב שמוצעים גם בטמבוריות וחנויות דומות.

אחד מהם הוא דחליל של עורב או עופות דורסים אחרים שמפחידים יונים. הדחליל נחשב לפתרון זול יחסית. ניתן לרכוש דחלילים גם באתרים מסחריים באינטרנט המציעים מגוון רחב מאוד של אפשרויות שונות ומשונות. כולל דחלילים מכניים שמדמים תנועה. אחד החסרונות הבולטים של דחלילים הוא העובדה שבשלב מסוים היונה מפסיקה לפחד וחוזרת לזירת הפשע

פתרונות מסחריים

 

ספריי הרחקה

פתרון נוסף הוא חומר להרחקת יונים המשווק בחנויות  ואינו מצריך איש מקצוע, למרות שתמיד עדיף להתייעץ לפני. הספריי הוא בדרך כלל חומר דביק המגיע במיכל בגדלים שונים, לרוב 500 סמ"ק, הספריי אינו קטלני.

הוא לא נועד להרוג את היונה, החומר אינו רעיל ולאחר שהוא מתייבש אינו מזיק לבני אדם וחסר ריח או צבע. הספריי אמור ליצור שכבה דביקה שאמורה להרתיע את היונים וכתוצאה מכך לנטוש, לדוגמה, את אדן החלון או את מסתור הכביסה. לטענת היצרנים אורך החיים של הספריי הוא כשנה אם נעשה בו שימוש נכון.

ספריי הרחקה

 

פתרון מסריח

חומר אחר להרחקת יונים המשווק בחנויות אמור להפיק ריח בלתי נסבל עבור יונים. אותו ריח לא אמור להיות בלתי נעים לבני אדם. גם חומר זה אינו קטלני ואינו נועד לפגוע ביונים אלא להרחיקם מהאזור. יצרני החומר טוענים כי הוא נועד להרחיק יונים מחלונות ואדני חלונות, מחללים מתחת לגג, מרפסות ומרזבים. כמו כן מובטח כי בשימוש נכון החומר לא אמור לפגוע בילדים, חיות מחמד או בצמחים.

על פי הוראות השימוש בחומר זה יש לנקות את האזור מצואת יונים ולאחר מכן להתיז את החומר ממרחק של כ-30 ס"מ תוך הקפדה על כיווני הרוח כדי שהספריי לא יותז למקום הלא נכון. החומר אינו עמיד מפני גשם מתמיד ולכן יש להתיזו שוב בתקופת החורף.

לעיתים יכלול החומר גם שמנים אתריים שנועדו להגביר את תחושת אי הנוחות בקרב היונים. . יונים נגעלות מקינמון, פלפל חריף, חומץ, שום ובצל, כמון ופלפל שחור. כמו כן, בושם וספריי לשיער נחשבים לריחות לא נעימים עבורם.

פתרון מסריח

 

מחיר אטרקטיבי

תכשירי הספריי נחשבים לזולים יחסית ומחירם אינו אמור לעלות יותר מ-100 ₪. המחיר הנגיש מעודד שימוש חוזר בתרסיס בקרב לקוחות מרוצים. ישנם מספר ריחות שלא נעימים ליונים ובהם נעשה שימוש לצורך הרחקתם

 

חסרונות – והם רבים

לצד היתרונות בשימוש בחומר להרחקת יונים, יש גם מספר חסרונות. החומר הדביק, לצד הרחק יונים, צובר לכלוך בגלל דביקותו ולכן האזור בו משתמשים בו דורש תחזוקה קבועה כדי למנוע היווצרות חומרים שונים. כמו כן המגע עם השמש עלול ליצור כתמים שקשה להסירם. במקביל לכך ספריי סירחון נגד יונים מתפוגג מהם כאשר הוא מותז באזור פתוח. הגשם שוטף אותו ובעונת הקיץ המגע עם השמש עשוי לאדות את החומר מהר מהצפוי.

חומרים אלה נחשבים לשנויים במחלוקת בקרב מרחיקי יונים ויש אלה שאינם ממליצים שימוש בחומרים אלא בתנאים ונסיבות מיוחדים בהם פתרונות אחרים אינם ניתנים ליישום מסיבה זאת או אחרת. לכן לפני שימוש בספריי מומלץ להתייעץ עם מומחים לנושא ולברר אצל אחרים שעשו שימוש באמצעים אלה. לרוב, מרחיקי יונים ימליצו על פתרונות אחרים שהוכיחו במשך השנים את היעילות שלהם.

חסרונות – והם רבים

 

תשלובת פתרונות

בעולם בו אין פתרונות מושלמים להרחקת יונים, שילוב פתרונות, מתוך סל האמצעים האפשריים, הכולל שימוש בחומר להרחקת יונים, עשוי להיות הפתרון היעיל ביותר. שימוש בדוקרנים נחשב לכלי יעיל להרחקת יונים. התזת חומר דביק או מסריח עשוי להגביר את האפקטיביות באופן משמעותי. כמו כן ניתן להתיז חומר מסריח על דחליל. במצב שכזה יונה אמיצה שתרצה לבחון את רמת המסוכנות של הדחליל תירתע בעקבות הריח הלא נעים הנודף ממנו.

 

לפני הספריי – נסו את זה

כדי לנצח את היונה בקרב המוחות ולהרחיקה מאזור המחייה שלכם ניתן לנקוט במספר צעדים שייתרו את הצורך בהתזת חומר להרחקת יונים או אמצעים אחרים:

  1. הפתרון הכי פשוט והכי הגיוני הוא להרחיק את קן היונים שהוקם על ידי משפחת יונה. עדיף לעשות את זה בשלב המוקדם ביותר, כאשר מזהים את השלבים הראשונים של בניית הקן וגם בשלב מאוחר יותר. אם זיהיתם את הקן לפני בקיעת הביצים יש לכם עדיין זמן לפתור את הבעיה באופן אלגנטי. אם הביצים בקעו ואתם מתלבטים אם אפשר או כדאי להרחיק את הקן, מומלץ לפנות לאיש מקצוע שיגיע לפנות אותו גם אם הגישה למקום בעייתית מהרגיל.
  2. דרך נוספת להיפטר מיונים היא להפסיק את אספקת המזון שלה. לגרום לה לעוף לאזורי תזונה אחרים ולהשתקע שם. אינכם יכולים לשנות את העולם אבל את הסביבה הקרובה שלכם אפשר לשדרג. אם תושבי בניין מסוים יקפידו על סגירת פחים וימנעו מהשלכת מזון באופן רשלני. אם יקפידו סדר וניקיון בסיסי שיצמצם משמעותית את שאריות האוכל שעבור יונים הם ארוחת גורמה, יש סיכוי סביר כי היונים יחפשו את מזלם במקום אחר.
  3. יונה שתמצא מזון בבניין סמוך לאחר שגורשה מבניין קודם תמשיך להתגורר באזור. מצב שכזה דורש פתרון מורכב ומסובך יותר. התארגנות שכונתית. תיאום צעדים לצמצום מקורות האוכל של יונים וציפורים אחרות. מדיניות של פחים סגורים ואי השלכת מזון או שאריות דרך החלונות. פתרון זה אומנם קשה למימוש בגלל התלות במספר גדול של שכנים אך עדיין שווה לנסות ליישם אותו שכן הוא עשוי להיות הפתרון היעיל ביותר.

לפני הספריי – נסו את זה

 

סיכום

חומר להרחקת יונים הינו פתרון בעל אחוזי הצלחה נמוכים, עם תופעות לוואי משלו. בטווח הארוך הספריי הנגיש והזול יחסית לא יפתור לכם את בעיית היונים ולכן עדיף לפנות לסיוע של אנשי מקצוע.

גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים
גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים

שמי גילאור, הבעלים של צוות ג'י הרחקת יונים.
התחלתי לפני כ-15 שנים בתור חברה להרחקת יונים ושמתי לעצמי מטרה שמאה אחוז מהלקוחות שלי יצאו מרוצים מכיוון שהייתה בעיית תדמית קשה לענף בזמנו.
בנוסף לשירותי הרחקת יונים, בחברת ''צוות ג'י'' מבצעים שירותי הדברה מקצועית כנגד מזיקים: תיקנים, נמלים, פשפש המיטה, הדברת מזיקי רכוש וחרקי מזון ולכידת מכרסמים. בחברה משתמשים בחומרי הדברה אשר אינם מזיקים לסביבה ומאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה.

שתפו עם חברים:
למעבר לחלק מסוים בעמוד זה