איך להרחיק יונים

"עוף גוזל, חתוך את השמיים", רק אל תקנן לי במרפסת. היונים הן אולי השכנות הכי לא רצויות שמצויות במרחב העירוני שלנו, ובצדק רב. הן מוגדרות כמזיקות של ממש, מביאות עימן שלל סכנות בריאותיות המסכנות את בני האדם, ובאופן כללי הופכות למטרד של ממש ברגע שהן מחליטות להפוך לדיירות משנה במרפסות, מסתורי הכביסה או מעל מנוע המזגן שלנו.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? כיום יש מגוון שיטות איך להרחיק יונים. במאמר זה נציין כמה מהן.

איך להרחיק יונים

 

ראשית, מדוע להרחיק?

זה נכון שהיונה היא סמל אוניברסלי לשלום, אחווה וסובלנות. עד כאן הכול טוב ויפה, אולם בשטח, היונה אינה ידידותית כמו שהיינו רוצים שתהיה. היונה נחשבת למין מזיק המפיץ מחלות ועלול לגרום בין היתר גם נזק לרכוש.

בטבע, היונים מחפשות מקלט ונוהגות למצוא אותו באזורים גבוהים והרריים בדרך כלל, שכן שם הן מוצאות נקיקים בהם יש מקום לקנן. אך בנוף העירוני שמכסה את רוב הארץ, ההרים והגבעות מתחלפות בקומות הגבוהות בבניינים ובמרפסות השמש, מה שמעמיד את הדיירים בסכנה בריאותית וחושף אותם למטרד עיקש ומייגע.

 

המחלות

הנזק הגדול ביותר שנוכחות היונים בקרבת מקום מגורינו עלולה לגרום, הוא הבריאותי. היונים נחשפות במהלך חייהן למגוון טפילים ונעקצות על ידן, כמו פרעושים, כינים, קרציות ויתושים, המעבירים להן מחלות שונות שעשויות להיות מסוכנות למדי עבור בני האדם, ולגרום להם להתפרצות אלרגיות, בעיות תת עוריות, קשיי נשימה ובמקרים קיצוניים, יתושי היונים מעבירים חיידקים שעלולים לגרום לדלקת קרום המוח. כמו כן, צואת היונים עלולה לגרום לסלמונלה שגורמת לחום ובעיות עיכול.

איך להרחיק יונים

 

נזק כלכלי

לצד המפגעים הבריאותיים, קינון ארוך טווח של יונים יוביל בסופו של דבר גם לנזק כלכלי. הצטברות של לשלשת יונים וצואה יכולה לגרום לסתימת פתחי ניקוז, ואפילו לחדור למערכות אוורור במידה והיונים מקננות בסמוך למזגנים חיצוניים. כמובן שצואת יונים על הבגדים עשויה ליצור לא רק ריח רע אלא לגרום נזק לבגדים, וכן להיווצרות חלודה על מתכות שמזיקה להן לאורך זמן.

נזק כלכלי

 

אז מה עושים?

אחרי שפרטנו רק חלק מהסיבות מדוע מערכת היחסים עם יונים חייבת להסתיים וללא דיחוי, חשוב להכיר שיש מגוון פתרונות הנוגעים להרחקת יונים משטח המגורים. חלקם יעילים יותר או פחות, והכל תלוי בהיקף הבעיה ובמידת הנכונות לפתור אותה.

חשוב לציין שעל פי חוק במדינת ישראל, אין לפגוע או להמית יונים על אף היותן מזיקות, ולכן הפתרונות חייבים להישאר בגבול ההומני והמוסרי. כעת, ננסה לענות על השאלה איך להרחיק יונים בצורה המקיפה ביותר.

 

הדוקרנים

דוקרנים להרחקת יונים הם הפתרון הנפוץ וככל הנראה גם היעיל ביותר. מדובר בדוקרנים המודבקים למשטח אותו יש להניח במקום בו מקננות היונים בדרך כלל, ולהתקינם ביעילות. ישנם שני סוגי דוקרנים נפוצים בשוק- פלסטיק ונירוסטה. דוקרני הפלסטיק אמנם נחשבים זולים יותר ואמינים ברמה סבירה, אך דוקרני הנירוסטה מחזיקים מספר שנים, מכסים שטח רב יותר ולא מאפשרים ליונים להניח את רגליהן.

חשוב להבין, כי התקנה לא נכונה של דוקרנים, יעילים ככל שיהיו, עשויה שלא להביא לתוצאות הרצויות, שכן ברגע שהיונים יתמקמו על הדוקרן ויוכלו להניח את רגליהן, המקום בעצם נחשב "שרוף" והן ימשיכו להגיע באין מפריע. מומלץ להיעזר באנשי מקצוע המנוסים בהרחקת יונים על מנת להתקין את הדוקרנים בצורה האידיאלית.

הדוקרנים

 

רשתות

כפי שצוין קודם, בהיעדר נקיקי סלעים הרריים, הקורבן של היונים הוא בדרך כלל מסתורי כביסה גבוהים או מרפסות, המדמים את הכוך המיטבי בטבע. הפתרון היעיל ביותר במקרים אלו הוא התקנת רשתות צל במקום בו מקננות היונים. מדובר בעבודה בגובה ואין לנסותה באופן עצמאי, כי אם ליצור קשר עם איש מקצוע בעל הציוד הדרוש לביצוע התקנת רשת נגד יונים בצורה הטובה ביותר.

בשוק קיימים כיום שני סוגי רשתות- הרשת השקופה שנחשבת לאסתטית יותר אך חשופה לפגעי מזג האוויר ולקרינת אולטרה סגול מהשמש, ורשת הפוליאתילן, שנחשבת לבחירה עמידה ואמינה יותר, אך נחשבת יקרה יותר ולא מכילה חומר מעכב בעירה.

רשתות

 

פתרון אלקטרוני – העתיד כבר כאן

פתרון שיעילותו מוטלת בספק מסוים מתבסס למעשה על הפעלת רעשים אולטרה סונים שמטרתן להרתיע את היונים מלנחות על הגג ולקנן בו. מדובר במכשיר פשוט להתקנה הפועל על בטריות ואינו משפיע על בני אדם, אך למרבה הצער ועל פי חוות דעת של משתמשים, לעיתים גם לא עושה את העבודה.

היונה נחשבת לחיה עקשנית במיוחד, ואם המכשיר אינו מרתיע דיו, היא תמשיך לפקוד את המקום. מדובר בהוצאה של כמה מאות שקלים, בטווח של בין 200-400 שקלים, להתקנה על גג.

 

הרתעה על בסיס רטט

חוטי רטט ליונים הפכו גם הם לפתרון נפוץ למדי ששווה להכיר. מדובר בחוטים שכאשר היונים נוחתות עליהן, נוצרת ויברציה שאמורה לשדר להן סכנה ולהרחיק אותן מהמקום, בתקווה שיזכרו לא לחזור אליו. חשוב לציין שחוטי רטט יעילים בעיקר בהתקנה על מקומות צרים כמו מעקות, שכן הם אינם מכסים שטחים נרחבים.

הרתעה על בסיס רטט

 

דחלילים – הגשימו לה את הסיוטים שלה

פתרון יצירתי למדי בבחינת "השיבו אש באש" היא לצרף ציפור נוספת לחגיגת העופות במרפסת- אך הפעם בציפור שתהיה בצד שלכם. התקנת דחלילים כנגד יונים בדמות עורבים, ניצים, ינשופים או אפילו יונים אחרות- עשויות להביא לפתרון, בעיקר אם מדובר ביונים בודדות.

כך תרחיקו יונים באמצעות נוכחות של בעלי כנף אחרים. סביר להניח שבמידה ומדובר בקינון אינטנסיבי הכולל כמות גדולה של יונים, כנראה שתצטרכו יותר מדחליל אחד שירתיע אותם.

 

תרסיסים נגד יונים

ניתן למצוא גם תרסיסים שמטרתם להרחיק יונים. רוב התרסיסים המוכרים בשוק אינם מכילים רעלים ומתבססים על חומרים טבעיים שאינם מזיקים לאדם או לבעלי חיים, ופועלים באמצעות ריח.

התרסיס מבוסס על תמציות ריח הגורמות לדחייה אצל בעלי כנף ואמור להרחיק את היונים, בעיקר ממקומות כמו מרפסות וגגות, ובעיקר למנוע הופעת לשלשת וצואת יונים. השאיפה היא לגרום ליונה לאלץ מקום קינון אחר. חלק מהתרסיסים אכן הוכיחו את עצמם כיעילים למדי.

תרסיסים נגד יונים

 

מלכודות יונים

זה לא נורא כפי שזה נשמע. המלכודות המוצעות כיום בשוק הינן הומניות ונועדות ללכידה של יונים בודדות המהוות מטרד. למלכודת שני פתחי כניסה, פתח שחרור עליון המאפשר שחרור קל ומהיר, והיא מתאימה גם למקומות גדולים כמו מפעלים, מחסנים וכן הלאה.

 

הפתרון הכי טוב – שילוב מספר פתרונות

כמו שניתן להסיק, אין תשובה אחת לשאלה איך להרחיק יונים. המגוון הרחב של פתרונות מציע בין היתר גם לשלב ביניהם, כאשר אין חוקיות קבועה להתנהגותן. מומלץ להתקין דוקרנים, לצד התקנת חוטי רטט או תרסיסים, ובכללי לא להסתמך על פתרון אחד בלבד שיעזור לכם להרחיק יונים.

הפתרון הכי טוב - שילוב מספר פתרונות

 

מידע חשוב

חשוב להבין שהרחקת יונים עלול להיות תחום פרוץ שכן הוא אינו מצריך תעודת מקצוע או רישיון מיוחד. במידה והבעיה אכן מורכבת ולא הצלחתם למצוא פתרון בכוחות עצמכם, מומלץ לפנות לחברה המתמחה בהרחקת יונים, בעלי ניסיון, ידע וציוד מתאים להתקנת רשתות ודוקרנים, והערכה נכונה של המצב.

התבססו על המלצות, קראו באינטרנט ועשו את הבחירה הנכונה ביותר עבורכם, כדי שתוכלו להיפרד אחת ולתמיד מביקורן המעיק של היונים.

גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים
גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים

שמי גילאור, הבעלים של צוות ג'י הרחקת יונים.
התחלתי לפני כ-15 שנים בתור חברה להרחקת יונים ושמתי לעצמי מטרה שמאה אחוז מהלקוחות שלי יצאו מרוצים מכיוון שהייתה בעיית תדמית קשה לענף בזמנו.
בנוסף לשירותי הרחקת יונים, בחברת ''צוות ג'י'' מבצעים שירותי הדברה מקצועית כנגד מזיקים: תיקנים, נמלים, פשפש המיטה, הדברת מזיקי רכוש וחרקי מזון ולכידת מכרסמים. בחברה משתמשים בחומרי הדברה אשר אינם מזיקים לסביבה ומאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה.

שתפו עם חברים:
למעבר לחלק מסוים בעמוד זה