מכשיר להרחקת יונים

אפשר לומר בעדינות שמאז שהביאה לתיבת נוח את עלה הזית, היחסים של האנושות עם היונה הפכו למורכבים ביותר, בלשון המעטה. היונה הפכה למין מזיק שמתרבה בקלות ובעל כושר הישרדות חזק, כאשר הציפור הפכה מסמל של שלום לכזאת שכדאי מאוד לומר לה שלום ולא להתראות. המחלות, הנזקים, הלכלוך והריח הרע – הופכים את היונה למטרד של ממש ואת בני האדם לחפש פתרונות לצורך הרחקתה ממקום מגוריהם. 

 

הצד השני של עלה הזית

על אף העובדה כי היונה נחשבת לסמל עולמי של אחווה, סובלנות ושלום, המציאות בפועל אחרת לחלוטין. אוכלוסיית היונים עצומה למדי וחולשת על שטחים רבים בעולם, כולל כאן בארצנו. הן הפכו לחלק בלתי נפרד וטריוויאלי מהמרחב הציבורי והעירוני בפרט, כאשר בטבע הן בוחרות את מקום הקינון בנקיקים גבוהים באזורים הרריים.

כשאין הרים בנמצא בנוף העירוני, הן מציפות את הרחובות ומקננות במרפסות, במסתורי כביסה ובסמוך לתעלות אוורור ועל מנועי המזגן החיצוניים. אם לומר בעדינות, מדובר בדיירת משנה בביתכם שלא תרצו להמשיך ולחלוק עימה מרחב מחייה. מכשיר להרחקת יונים עשוי להביא לעזיבתן של היונים, ויפה שעה אחת קודם.

הצד השני של עלה הזית

 

מגוון רחב של זיהומים ומחלות

היונה נחשבת לנשאית מחלות ידועה לשמצה. ישנם מספר טפילים שדואגים לעקוץ אותה ולפלוש אליה, כמו כיני יונים, יתושי יונים, קרציות ופרעושים, וקרבתה למקום מגוריהם של בני האדם עלול להוביל להתפרצות של מחלות, דלקות, זיהומים ואלרגיות.

במקרים קיצוניים עלולה יונה שנעקצה על יתוש יונה לגרום לדלקת קרום המוח. בנוסף, לשלשת היונים וצואתן נחשבת גם היא מוקד למחלות, כמו סלמונלה וכן הימצאות הפרשותיהן של היונים בסמוך לתעלות אוורור ופתחי מיזוג עלולות לחדור אל הבית ולגרום לקשיי נשימה. בהחלט חוויות שמומלץ מכל וכל להימנע מהן.

מגוון רחב של זיהומים ומחלות

 

אז מה עושים?

יש לציין שהיונה חכמה יותר מכפי שנראה. מדובר בציפור בעלת יכולת הישרדות גבוהה למדי, חיה מונוגמית שנודדת עם משפחתה ממקום למקום, כאשר זמן דגירה על ביצת יונה נע בין 14-19 יום. אם היונה תרגיש מספיק בנוח, היא גם לא תמהר לעזוב לאחר שגוזליה יבקעו.

לכן יש לפעול במהירות ולהצטייד במכשיר להרחקת יונים, כאשר בשוק יש מגוון מוצרים שמטרתם להביא לגירוש וסילוק המטרד המכונף שהשתלט לכם על המרפסת או על מסתור הכביסה. כעת, נפרט על מגוון המכשירים להרחקת יונים המצויים בשוק.

 

מכשירים אולטרסונים

הטכנולוגיה המתקדמת במהירות מסחררת לא פוסחת גם על תחום הרחקת היונים, שהפך למוכר יותר ויותר עקב החרפת תופעת הקינון של יונים בסמוך למקום מגוריהם של אנשים. בעוד ישנם פתרונות כמו דוקרנים נגד יונים ורשתות למניעה של כניסת יונים, גם לעולם האלקטרוניקה יש מה לומר בנדון ומציע מכשיר להרחקת יונים, המתבססים על גלי קול, כך שהם בעצם מחוללים רעש המיוחד שנועד להרתיע את היונים מנחיתה במקום הרלוונטי בו המכשיר מותקן.

מדובר במערכת שאינה גורמת נזק ליונים, המפיקה רעש שאינו נשמע על ידי אוזן אנושית. הפתרון מונע פגיעה באסתטיקה של המקום ממנו אתם מבקשים להרחיק את היונים, מה שעלול לקרות בהתקנת רשת נגד יונים או בהנחת דוקרנים נרחבת.

מכשירים אולטרסונים

 

כיצד זה מתבצע?

מכשיר להרחקת יונים המתבסס על רעשים הוא פתרון ירוק השומר על איכות הסביבה. הוא חוסך בחשמל, ומעבר לכך הוא מכיל גלאי נפח, כזה המאפשר הפעלה של המכשיר רק בעת הצורך, כאשר זוהו בעלי כנף באזור הרלוונטי.

מדובר בהשקעה של כמה מאות שקלים, תלוי בדגם ובגודל השטח שעל המכשיר לכסות. מכשירים להרחקת יונים עשויים להגיע גם לאלפי שקלים, ובתוך 3-6 ימים לערך מיום התקנתם, הם עשויים לעשות את העבודה ולהרחיק את היונים הטורדניות אל מחוץ לחייכם.

 

חשמל זורם בכפות רגליכן

מכשיר להרחקת יונים נוסף הנחשב לפתרון חדשני למדי, מגיע ממערכת הרחקת יונים חשמלית. המערכת מותקנת על ידי טכנאי מוסמך ומורשה על הגג או המרפסת שבה נמצא מקום הקינון של היונים, במקום בו הן נוחתות או נעמדות בדרך כלל. מדובר בפסי מתכת המכילים חיישנים שברגע שרגליהן של היונים נוגעות בהם, הם מעבירים זרם חשמלי קל אך מורגש.

היונים אינן סובלות או נפצעות מהזרם החשמלי, מדובר בפתרון הומני המעביר בהן זרם מינימלי שגורם לתחושה לא נעימה בלבד, ובתקווה שייבהלו מספיק על מנת שלא ישובו לפקוד את ביתכם בשנית. גם המוצר הזה שומר על אסתטיות קבועה, צבעו שקוף והוא אינו בולט לעין כלל.

חשמל זורם בכפות רגליכן

 

פסי רטט

אם ציינו את מחוללי הרעש ואת מכשיר הזרם החשמלי, כעת יש מקום למכשיר להרחקת יונים נוסף- פסי הרטט. מדובר בפסים הנפרסים לאורך האזור הרלוונטי לקינון היונים, בדרך כלל כאשר מדובר במעקות, גגות או רעפים, כאשר בעת נחיתתן של היונים הפסים שולחים ויברציה שמבהילה את היונים, וכן גורמת להן לחוסר יציבות.

ליונים יש זיכרון ויכולת למידה, ולכן ייתכן והמסר יועבר בצורה ברורה, והמקום יהיה פסול מבחינתם בעקבות כך לקינון, בתקווה שהן יעופו אל הקורבן הבא ויעזבו אותכם במנוחה.

 

מערכת לייזר

לא, זה לא סרט של מדע בדיוני. אלה החיים עצמם, ובשנת 2022 ניתן להרחיק יונים באמצעות מערכות לייזר מתקדמות. כמובן שלא מדובר בלייזר לשימוש צבאי, אלא יותר מזכיר את אלו שמשתמשים בהם לסימון והדגשה בהרצאות על גבי מקרן.

מערכת הלייזר פועלת כך שקרן הלייזר מתבייתת על האזור אליו הגיעו היונים, אשר מפרשות את התקרבות הקרן אליהן כאל סכנה ממשית. סיווג הלייזר כסכנה עשוי לגרום להן לעוף מבלי להסתכל לאחור, לכן מערכת הלייזר נחשבת לפתרון ארוך טווח ויעיל למדי. על פי בדיקות שנעשו, היונים אינן "זוכרות" את קרן הלייזר בדומה לדחלילים של ציפורים אחרות, ומכאן שהמכשיר יעיל ביותר.

מערכת לייזר

 

פסי דריכה סולאריים

בדומה לפתרון הזרם החשמלי, ישנם גם פסי דרכים המבוססים על אנרגיה סולארית, הנחשבים למכשיר להרחקת יונים ירוק ואיכותי. הפאנל הסולארי המחובר לפסים מאפשר אגירת אנרגיה עבור הסוללה ולכן יעיל גם בשעות הלילה ואחר הצהריים.

בלב המערכת ישנו מעבד חכם המורה על הפעלת האנרגיה הסולארית אל פסי הדריכה, הגורמים לזרימה חשמלית שמרתיעה את היונים. ייתכן שדווקא המכשיר הזה להרחקת יונים, יהווה את הפתרון האידיאלי עבורכם במאבק על סביבה נקייה מיונים.

 

דוקרנים ורשתות

אם מכשירים להרחקת יונים המבוססים על אלקטרוניקה אינם כוס התה שלכם, או שמא לא סייעו לפתרון הבעיה, ישנם גם הפתרונות הקלאסיים להרחקת יונים. הנחת דוקרנים במקומות הנכונים, ובלבד שמדובר בדוקרני נירוסטה עמידים ובעלי זוויות הפוכות המונעות מהיונים לנחות עליהם, עשויה במקרים מסוימים לפתור את הבעיה ולהרחיק את היונים לצמיתות. פתרון נוסף הוא התקנת רשתות נגד יונים, הנפוץ בעיקר במקומות גבוהים וצרים.

דוקרנים ורשתות

 

כך או כך- התייעצו וסמכו על מקצוענים

חשוב להבין שתחום הרחקת היונים הוא פרוץ למחצה, שכן אין צורך בהוצאת אישור ותעודה מוסמכת על מנת להפוך למרחיק יונים מן המניין. חשוב לבחור אנשי מקצוע שיידעו להתקין את המכשירים השונים להרחקות יונים, הדוקרנים או הרשתות – בצורה מקצועית ואמינה, כאשר הם נחשבים בעלי ניסיון בתחום ויודעים להתאים את הפתרון להיקף הבעיה, כאשר כל מקרה לגופו. כך תוכלו סוף סוף לנצח במלחמה, נגד מי שנחשבת עד היום כסמל לשלום.

גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים
גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים

שמי גילאור, הבעלים של צוות ג'י הרחקת יונים.
התחלתי לפני כ-15 שנים בתור חברה להרחקת יונים ושמתי לעצמי מטרה שמאה אחוז מהלקוחות שלי יצאו מרוצים מכיוון שהייתה בעיית תדמית קשה לענף בזמנו.
בנוסף לשירותי הרחקת יונים, בחברת ''צוות ג'י'' מבצעים שירותי הדברה מקצועית כנגד מזיקים: תיקנים, נמלים, פשפש המיטה, הדברת מזיקי רכוש וחרקי מזון ולכידת מכרסמים. בחברה משתמשים בחומרי הדברה אשר אינם מזיקים לסביבה ומאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה.

שתפו עם חברים:
למעבר לחלק מסוים בעמוד זה