איך לגרש ציפור מיינה

בשלהי שנות ה-90 הגיע אלינו זן פולש ומכונף שנראה כמו ציפור קטנה ובלתי מזיקה. אך לא לטעות, ציפור המיינה יכולה להוות נזק גדול למי שחי בקרבתה. היא תוקפנית, נקמנית, קולנית ועקשנית. המיינה מסוגלת לתקוף בעלי חיים ואפילו בני אדם, ולכן חשוב להכיר כיצד יש להרחיקה ולגרשה בצורה הטובה ביותר.

כמה קטנה, ככה מטרידה

המיינה המצויה או בשמה האחר מיינה הודית, היא זן פולש של ציפור שלמעשה טורפת כל, ונוהגת להטיל אימה על כל יצור חי המצוי בקרבתה, בעיקר בתקופות הקינון והדגירה על הביצים שלה. חשוב להבהיר כבר בשלב זה, גירוש מיינה מורכב הרבה יותר מלגרש יונה או עורב לצורך העניין.

הרחקתה דורשת הרבה יותר משאבים, ולכן השאלה איך לגרש ציפור מיינה מעסיקה רבות את אלה הסובלים מנוכחותה של הציפור הטורדנית הזאת. אל תתנו לגודל שלה להטעות אתכם. כמה שהיא קטנה, ככה הימצאותה בסמוך לביתכם תעיק עליכם רבות.

כמה קטנה, ככה מטרידה

 

ציפור תוקפנית במיוחד

המיינה הגיעה לצפארי בתל אביב בשלהי שנות התשעים, וניתן לומר בפה מלא שמאז הן מטילות ביצים, וגם אימה, היכן שהן בוחרות לקנן ולהשתקע. בניגוד להרחקת יונים, שאמנם נחשבות עקשניות אך לא תוקפניות, איך לגרש ציפור מיינה היא שאלה שדורשת גישה שונה מזו שננקטת מול היונים.

מאוד לא מומלץ לנסות ולפנות את הקן של המיינה, קל וחומר אם יש בו כבר ביצים. הדבר יביא בהכרח לתקיפה מצידה, ואתם ממש לא רוצים להיות רשומים בפנקס השחור שלה. אז איך בכל זאת פותרים את הבעיה?

הזמן עכשיו שירות התקנת רשת נגד יונים

להזמנת התקנת רשת נגד יונים –
לחצו על הכפתור וקבלו הצעת מחיר מצוות ג'י!

בחודשי הקיץ- המצב מחמיר

חודשי הקיץ נחשבים לרגישים יותר בקרב ציפורי המיינה, שכן מדובר בעונת הקינון. פירוש הדבר שגוזלי המיינה נמצאים בשלב מתקדם של ההתפתחות שלהם, ומתחילים לשוטט בכוחות עצמם, בין הקרקע לתעופה קצרה. כל מי שעלול להתקרב לגוזלים במהלך שיטוטם עשוי להיתקל בהתנגדות, והמיינה בוודאי לא תעזוב את אזור הקינון בימים רגישים אלו עבור גוזליה. לכן רוב הפניות בנושא גירוש המיינה מגיעות בעיקר בחודשים אלה.

בחודשי הקיץ- המצב מחמיר

 

דוקרנים צפופים

אי אפשר לומר ללא סייג שכל האמצעים הכשרים להרחקת יונים יתאימו ויהיו יעילים גם במקרה של המיינה. במקרה של דוקרנים, למשל, מדובר בפתרון יעיל וזול, שכן התקנת דוקרנים עולה כמה מאות שקלים ומאפשרת את הנחתם הן באזורים צרים וארוכים כמו מעקות או אדני חלונות, וגם בתצורה רחבה יותר לגגות ומרפסות.

חשוב לזכור כי המיינה היא ציפור קטנה יותר בצורה משמעותית מהיונה, ועל כן יש להשיג דוקרנים צפופים יותר, על מנת להצליח ולמנוע את נחיתתה על המשטח המיועד. ניתן גם לרכוש דוקרנים ולהתקינם באופן עצמאי, אולם במקרה של קינון מיינה בקרבת ביתכם, מומלץ לפנות למרחיק מיינות מקצועי, שיידע להתמודד עם הציפור העיקשת.

דוקרנים צפופים

 

התקנת רשת

אם מסתור הכביסה שלכם או האזור של המזגן נפל קורבן והפך למקום פוטנציאלי לקינון של מיינות, נראה שאין מנוס מהתקנת רשת צפופה שתמנע מלכתחילה את נחיתתן של המיינות במקום. התקנת רשת, בניגוד לדוקרנים, לא מומלצת באופן עצמאי ורשת שלא תותקן ביעילות לא תביא לחסימת המיינות. כדאי מאוד לבחור ברשת איכותית בעלת עמידות גבוהה, כמו למשל רשת מוניפיל שקופה שגם שומרת על אסתטיקה וגם נחשבת לעמידה במיוחד.

 

פסי חשמל

הטכנולוגיה שלא מפסיקה להתפתח לא פסחה גם על תחום הרחקת הציפורים השונות, לרבות גם המיינה המדוברת. אחד מהאמצעים המשווקים כיום כיעילים כולל הנחת פסים חשמליים, שמעבירים פולס חשמלי עדין לרגלי המיינות ברגע נחיתתן עליהם, מה שעשוי להביא ל"סימון" השטח כבלתי אפשרי לקינון ואולי בעתיד, להביא להרחקתן לצמיתות.

הנחת פסים חשמליים רלוונטית בעיקר במקרים של פלישה של המיינות לאזורים כמו גגות ומרפסות. התקנת אמצעי זה נחשבת לאחת היקרות בתחום הרחקת המיינות, אך עשויה לעשות את העבודה. העבודה מתומחרת בטווח של 1,500 שקלים ומעלה, בהתאם להיקף הבעיה.

לייזר

עוד אמצעי פורץ דרך המשתייך לתחום ההדברה האלקטרונית, שצוברת פופולריות רבה במרוצת השנים, הוא שימוש בקרני לייזר. מכשירים היוצרים קרני לייזר בצבעי אדום וירוק, מותקנים על גגות ומרפסות. המכשירים לא מתבססים על דפוס לייזר אחד, אליו המיינות עלולות להתרגל וללמוד אותו, והם מציעים כיסוי אפקטיבי ליום וללילה כאחד. מדובר באחד האמצעים היעילים, אך גם היקרים ביותר, ועלות ההתקנה והרכישה יכולה לעבור את רף 2,000 השקלים.

הרחקה קולית- לא מומלץ

אחת השיטות המוכרות להרחקת יונים כוללת שימוש במכשירים המפיקים קולות שנועדו להרחיק אותן. זה אולי יעבוד על היונה המצויה, אבל לצערכם הרב, ממש לא עבור המיינה. המיינה נחשבת לציפור שיר, מה שאומר שיש לה יכולת חיקוי של הרעשים שהיא שומעת. כך ששימוש במכשירים הפועלים באמצעות הרחקה קולית, לא רק שלא ירחיקו את הציפור אלא בסופו של דבר יגרמו לה לעשות להם קול שני, וכך לא רק שלא פתרתם את הבעיה- הכפלתם אותה.

 

ציפורי דמה- שווה ניסיון, גם אם קלוש

אחד הפתרונות היצירתיים בכל הקשור להרחקת מיינה היא הצבת "דחליל" בדמות עוף דורס או ציפור אחרת שאותה תגדיר המיינה כאויב, כמו בז או עורב, והנחתו באזור הרלוונטי. אך המיינה לא פראיירית, בלשון המעטה, ומסוגלת לקרוא תיגר על כל ציפור, גם כזו הנחשבת חזקה יותר ממנה. סביר שהיא לא תוותר על אזור הקינון שלה בקלות ואף תנסה לתקוף את הדחליל, והיעילות במקרה זה מוטלת בספק.

ציפורי דמה- שווה ניסיון, גם אם קלוש

 

סבלנות וכיסוי פתחים

עבור מי שלא מעוניין להיכנס להשקעות כלכליות גבוהות במלחמתו במיינה הפולשת, ישנה גם אפשרות נוספת- פשוט לחכות. המיינה דוגרת על הביצים שלה במשך קצת יותר משבועיים, לאחריה תקופת הקינון, שאורכת בערך חודש עד שהפרחונים (גוזלים) מסוגלים לעוף בכוחות עצמם, ואז ה"משפחה" תעבור לקורבן הבא. לאחר עזיבת המיינות, חשוב לסגור את כל הפתחים שעלולים לשמש מיינות אחרות, כגון:

  • פתחי מיזוג ואוורור
  • מרזבים
  • גגות ורעפים
  • פתחי צינורות של מייבשים ומכונות כביסה
  • אדניות ועציצים

 

סיוע מגורם מקצועי

כמו כל דבר בחיים, פנייה לגורם מקצוע כנראה תהיה הפתרון היעיל ביותר. יצירת קשר עם מרחיק מיינות מנוסה ומוסמך, התייעצות בנוגע לגודל והיקף הבעיה, עשויה לתת לכם קנה מידה משוער של הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם קינון מיינה בביתכם. סביר מאוד להניח שהמרחיק יידע בדיוק איך לגרש ציפור מיינה, שכן הוא מכיר את הציפור המורכבת הזו ויודע מה יעבוד יותר או פחות, בהתאם לאזור בו היא מקננת ולהתנהגותה.

רבים מעדיפים שלא לפנות ללוכד או מרחיק ציפורים מקצועי בשל העלויות ומעדיפים להתמודד עם הבעיה בכוחות עצמם. במקרה של יונים מדובר בהחלטה לגיטימית, אך עם במיינה עסקינן, מצפה לכם קרב עיקש ולעיתים גם אבוד.

מומלץ מאוד לפנות למרחיק מיינות, שכן הציפור הזו מסוגלת למרר את חיי הדיירים שבקרבתם היא חיה ואף לתקוף אותם או את בעלי החיים שלהם. הנזקים שהיא עלולה לגרום לצמחיה שלכם, הצווחות הבלתי פוסקות והתוקפנות חסרת הפשרות שלה- הופכות את השאלה איך לגרש ציפור מיינה לכזאת שאתם חייבים לענות עליה, ויפה שעה אחת קודם.

סיוע מגורם מקצועי

גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים
גילאור פסח - צוות ג'י הרחקת יונים

שמי גילאור, הבעלים של צוות ג'י הרחקת יונים.
התחלתי לפני כ-15 שנים בתור חברה להרחקת יונים ושמתי לעצמי מטרה שמאה אחוז מהלקוחות שלי יצאו מרוצים מכיוון שהייתה בעיית תדמית קשה לענף בזמנו.
בנוסף לשירותי הרחקת יונים, בחברת ''צוות ג'י'' מבצעים שירותי הדברה מקצועית כנגד מזיקים: תיקנים, נמלים, פשפש המיטה, הדברת מזיקי רכוש וחרקי מזון ולכידת מכרסמים. בחברה משתמשים בחומרי הדברה אשר אינם מזיקים לסביבה ומאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה.

שתפו עם חברים:
למעבר לחלק מסוים בעמוד זה